MEESTER CHENG III
Meester Cheng, Vingerwijzingen naar de Vrijheid van
Verlorenheid.
Deel III: De afdaling van de top van de Berg.
Auteur: Randolph
Het laatste spirituele taboe
Bewust Zijn wordt ten onrechte gezien als het summum van
spirituele verlichting. Het wordt overschat en opgehemeld. De
meeste Zelfgerealiseerden gaan dan ook ‘op de top van de berg’
teachen en preachen. Dit terwijl de belangrijkste en doorslag-
gevende fase van hun realisatie nog moet komen en daardoor
geblokkeerd word. Daarom spreekt Meester Cheng in dit deel
vooral voor spirituele leraren, guru’s, trainers en voor iedereen
die op een wezenlijk niveau mensen begeleidt.
De ‘verlichtingsfase’, met als hoogtepunt de realisatie van het
Absolute, is nog niet het einde. Voorbij de top is de ‘afdaling
langs de andere kant van de berg’, waarin het Absolute en het
relatieve versmelten en verloren raken. Iedere vorm van winst
of verlies is hier verdwenen. Hoewel deze Verlorenheid voorbij
het leven gaat, ontvouwt ze zich midden tussen de mensen. De
Oude Cheng noemt dit ‘volledig in de wereld maar niet van de
wereld zijn’. Hier verhuist het zwaartepunt van Bewust Zijn
naar Bewust Onbewust Zijn. Een buitenstaander zal dit nauwe-
lijks herkennen en verwarren met onbewustheid. Daarom is dit de
meest miskende realisatie, die zelfs door bijna alle religieuze
en spirituele tradities totaal over het hoofd wordt gezien!
2
-- In ontwikkeling --
Shin mu ke ge… géén grenzen… Wu shu… do not abide...
© Copyright 2016 OpenSatsang, SatyaSatsang.nl, Randolph, Alle rechten voorbehouden, All rights reserved.
Een interview met Randolph over de toekomstige uitgave van Meester Cheng III
Vraagsteller: “Waarom duurt het zo lang voordat je Meester Cheng III uitbrengt?”
Randolph: “Alles op zijn tijd. Alles heeft de juiste kosmische timing nodig. Vroeger hadden ze in elke traditie een
stappenplan waarin je steeds dieper en steeds verder in de geheimen van de geest, de ziel en de kosmos werd ingewijd.
Deze genuanceerde informatie en instructies werden meestal overgeleverd via schemerteksten die je pas diepgaand
kon lezen en begrijpen als je via een levende leermeester de sleutel werd aangereikt. Omdat bijna niemand in het
Westen zich tegenwoordig ontwikkelt onder leiding van een levende leermeester en via een levende traditie, heeft
Meester Cheng deze stapsgewijze nuances in de teksten zelf ingebouwd. Schemerteksten, sleutelteksten, versleutelde
en verzegelde teksten… zijn teksten waarmee je gedoseerd en genuanceerd spirituele poorten kunt openen. De
Meester Cheng teksten zijn zulke gedoseerde sleutelteksten. Een mooi woord ‘gedoseerd’: via doseren wordt iets je
‘gedoceerd’, overgebracht. Onder leiding wordt iets je ‘geleidelijk’ overgebracht. Bij mij heet dit the transmission of
Heart & Space… Onder leiding van een leermeester krijgt de leerling een inwijding in een gewijde tekst.”
Vraagsteller: “Voor mij betekent een gewijde tekst iets vrooms, iets heiligs? Bedoel je dit? Ik weet dat Meester Cheng
juist tegen deze vroomheid en heiligheid ingaat?”
Randolph: “Waar je bij mij even aan moet wennen, is dat ik woorden vaak anders gebruik dan op de algemeen
gangbare zin. Ik gebruik de woorden in hun oorspronkelijke wijze en wijsheid. Meester Cheng gaat inderdaad in tegen
‘vroomheid’ en ‘heiligheid’, hij noemt deze algemeen gangbare ‘heiligheid’ schijnheiligheid. Oorspronkelijk komt
heiligheid van heligheid, heelheid. Oud Nederlands is een nogal esoterische taal. Een gewijde tekst wordt gebruikt om
je te ‘wijden’ aan Zelfrealisatie. De leerling opent zich via de gewijde tekst in het Wijde. Gewijd betekent dus openen,
openen in het Wijde. Misschien ken je het principe wel dat je een tekst jaren later nog eens leest en er hele andere
dingen in ontdekt dan voorheen. Telkens wanneer je de Meester Cheng boeken opnieuw leest, haal je er iets diepers
uit. De zinnen met hun zin openen zich telkens wat meer. Er zitten sleutels in verborgen die zaken openbaren (mooi
woord). Het zin-tuigelijke kijken gaat over in Zien en horen gaat over in Verstaan. Wanneer je voldoende intiem en
oprecht met jezelf bent, zullen de meeste sleutels zichzelf ontsleutelen. Maar de Grote Oceaan heeft vele
gelaagdheden en een mens heeft zo zijn ‘blinde vlekken’. Je vertaalt en brengt teksten meestal terug naar het
ontwikkelingsniveau waar je in verkeert. Het kenmerk van een ‘blinde vlek’ is, dat je die niet in de gaten hebt, zodat je
jezelf hier ook niet aan kunt verhelpen. Essentiële zaken en zaken van je wezen kunnen je alleen direct overhandigd
worden door iemand die reeds ontsloten is. Het is nu voor het eerst dat ik een Meester Cheng week heb georganiseerd
waarin ik met mijn leerlingen langs de plekken ben gegaan waar Cheng in de ether rondzwerft en zich zo nu en dan
laat Zien. Het is ook voor het eerst dat ik wat betreft deze teksten wat sleutels overhandig om dieper in de
Uiteindelijke realisatie door te dringen.”
Vraagsteller: “Hoe werkt het ontsleutelen precies?”
Randolph: “Het is in eerste instantie een ontsleutelen van de leerling, en vervolgens van de tekst. Een leermeester
geeft de leerling een sleutel zodat deze zichzelf kan ontsleutelen. De leerling kan met die sleutel zichzelf openen. Je
leert via andere ogen kijken. En door te verkeren in de nieuwe hervonden openheid, vinden er steeds diepere
openbaringen plaats. Wanneer je door andere ogen kijkt, zie en herken je hele andere dingen.”
Bezoeker: “Ik wil het liefst meteen alles krijgen…”
Randolph: “Dat kan, maar kun je het aan? Kun je in één keer alle vrijheid aan? Het satsangcircuit staat er om bekend
dat allerlei verdwaalde zielen zich op satsang storten, omdat in satsang ergens de belofte ligt van Onmiddellijke
realisatie. Het liefst willen mensen bij geen enkele levende traditie behoren en nergens doorheen hoeven te gaan. Men
blijft hangen in het refereren naar ‘waarheid’. Het is tegenwoordig kenmerkend dat om de zoveel tijd een nieuwe
‘ontwaakte’ op het satsang-toneel verschijnt en beweert hoe simpel alles is… Men spiegelt voor: ‘Waarom zou je
moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’ Als fenomeen trekt dit direct zalen vol mensen, die allen in volle
verwachting verkeren op de volgende beloofde tovertruc. Op deze wijze is het ‘moderne’ spirituele circuit net een
rondreizend circus, waar telkens mensen verschijnen met een andere ‘act’. In het satsangcircuit zijn het meestal juist
de mensen die alles onmiddellijk willen die hier totaal niet aan toe zijn.
Maar ondanks dit is Onmiddellijke realisatie wél mogelijk. Wij zeggen eigenlijk zelfs dat de uiteindelijke Bevrijding
enkel onmiddellijk is. Het IS nota bene het Onmiddellijke! Vandaar dat in de schemerteksten voor degene die er open
voor staat in wezen wel alles wordt gegeven. ‘Wie ogen heeft om te kijken en oren heeft om te horen’… De
belangrijk-ste sleutel zit eigenlijk al verborgen in het woord ‘schemertekst’. Het geheim van Zelfrealisatie en
Bevrijding zit ‘m in het verblijven in de schemer, tussen het ene tegendeel en het andere. Hier vinden alle
openbaringen plaats. Wanneer ik mensen wat dit betreft wat sleutels geef, reageren de meeste mensen met: ‘Hoe heb
ik er overheen kunnen kijken!’ ”
Vraagsteller: “Waar zijn de sleutels dan in de tekst te vinden?”
Randolph: “Die sleutels vind je overal in de boekjes… In de afbeeldingen op de kaften, in de ensō penstreken, in de
teksten zelf, maar je vindt de sleutels ook ‘tussen’ de tekst. Misschien raar om te zeggen, maar de meest wezenlijke
sleutels zitten ‘tussen de woorden en de regels’. Je moet tussen de woorden door kijken… en tussen de regels door
lezen… Hier schemert er iets, hier gloort er iets, hier kan er makkelijk iets overspringen…”
Vraagsteller: “Maar waarom per sé die versleuteling?”
Randolph: “Je kunt je inderdaad afvragen waarom toch die versleuteling? Waarom toch die verzegeling? Welnu, dit
heeft een belangrijke reden en functie. Wanneer het vrijgeven van sleutels en het openen van poorten niet op de juiste
manier gebeurt, loopt een mens het gevaar dat zijn geest zich gaat opsplitsen en polariseren. Voor mensen die niet tot
een levende traditie behoren en nergens doorheen willen gaan, is dit het meest voor de hand liggende valse alternatief.
Je kunt zelfs spreken van een klassieke valkuil. De klassieke valkuil van ‘niet door dingen heengaan maar om zaken
heen buigen’ door je op het ene tegendeel te werpen, is binnen de grote tradities algemeen bekend, maar komt buiten
de grote wezenlijke tradities nauwelijks aan het licht of aan bod. Mensen verwonderen zich vaak dat ik dan telkens
met mijn traditie op de proppen kom. Wanneer je op de hogere gebieden van de realisatie komt, ga je dit steeds meer
begrijpen en ga je steeds meer de wezenlijke schat van een levende traditie ontdekken. Een levende traditie is niet een
log apparaat. Een levende traditie leidt je door alle valkuilen heen, toont je de weg eruit en geeft gedoceerd en
genuanceerd de realisatiegeheimen prijs aan hen die eraan toe zijn. Bovendien is het een middel om open te blijven
staan voor correctie, mocht je ontsporen of vastlopen. In Meester Cheng III worden van over de hele wereld een aantal
Guru’s, Jnani’s, Bodhisattva’ s, Avadhuta’s en Jivanmukta’s door Meester Cheng naar hem teruggeroepen om hen de
Uiteindelijke teachings te geven. Degenen die niet tot zijn traditie behoren of geen onwankelbare spirituele band
met hem hebben, geven geen gehoor aan zijn oproep en laten die kans aan zich voorbij gaan.”
©: Opensatsang, Satyasatsang.nl, Satsang.earth, satsang.es
© Copyright 2016 OpenSatsang, SatyaSatsang.nl, Randolph, Alle rechten voorbehouden, All rights reserved.
Aanmelden voor Satsang
Wil je één van de Satsang-avonden,
Satsang-dagen, Satsang-weekends,
Satsang-weken of Darshans met Randolph
bezoeken, meld je dan aan. Geef aan welke
bijeenkomst je wilt bezoeken.
Satsang.earth gebruikt geen persoonlijke gegevens.
Open Satsang met Randolph
Elke woensdag- en zondag-avond
Adres en tijden
Pimpelmeeslaan 1, 3722 CS, Bilthoven,
(Provincie Utrecht), Nederland
Tijd: 19.30 - 22.00 uur,
De deur is open om 19.00 uur…
Telefoon: 0031 (0)6 44984027